Monday, September 28, 2009

GOTONG ROYONG

Assalamualaikum, baru kini ada peluang untuk up date blog ni. Seronok bila melihat semangat gotong royong yang masih dikekalkan di kampung. Alhamdulillah di kampung Ambe masih dikekalkan lagi tradisi ni sejak turun temurun. Ambe bayangkan , bagaimana jika orang2 tua ni dah tiada, siapa yang akan meneruskan tradisi ni agaknya?




Gotong royong ni biasanya bermula pada awal pagi, lebih kurang pukul 7.30 pagi & akan tamat sebelum pukul 12.00 t/hari. Kalau lewat nanti kesian pulak pd tetamu yg datang. Anda boleh lihat sendiri bagaimana sebelum proses penyembelihan sehingga ke proses melapah daging.



Yang ni pulak, proses melapah daging kerbau. Biasalah di kampung Ambe ni kalau ada kenduri, binatang yg tumbang tu adalah kerbau /lembu. Bila lihat kerangka kerbau tu, teringat pulak Ambe, macam mana agaknya kerangka kita ye, kalau musuh kita buat cam tu? Hee...hee...saje je




Bapa/pemuda tugasnya melapah daging manakala ibu/pemudi tugasnya menyiapkan makanan utk petugas2 sukarelawan ni serta mengemas peralatan2 yg digunakan. Biasanya tugas memasak utk jamuan tetamu adalah dari kalangan lelaki ( amalan biasa di kampung Ambe le ).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails